Antikorozinė danga – tik žiemai? Kodėl šią klaidą daro daugelis

Mindaugas Valaitis, Automobilių priežiūros apžvalgininkas

Kalbėdamas su automobilių savininkais visoje Lietuvoje, pastebėjau įdomų fenomeną – dauguma jų antikorozinę dangą sieja išimtinai su žiemos sezonu. „Padengsiu automobilį prieš žiemą”, „Reikės apsaugoti nuo druskų” – tai frazės, kurias girdžiu nuolat. Tačiau ši paplitusi nuomonė slepia pavojingą klaidą, kuri kasmet kainuoja tūkstančius eurų remontui ir drastiškai mažina automobilių vertę.

Mitas, kuris naikina automobilius

Lietuviško rudens lietus, smėlėti pavasario keliai, vasaros karštis ir drėgmė – visi šie veiksniai sukuria tobulas sąlygas korozijai vystytis. Vis dėlto atlikta apklausa tarp 500 vairuotojų atskleidė, kad net 78% respondentų mano, jog antikorozinė danga reikalinga tik žiemos sezonui.

„Tai viena didžiausių klaidų, kurią daro automobilių savininkai,” – teigia Karolis Baltuška, automobilių kėbulų restauravimo ekspertas su 15 metų patirtimi. „Korozija – tai nenutrūkstamas procesas, vykstantis visus metus. Žiemą jis paspartėja dėl kelių druskų, tačiau prasideda ir vystosi nepriklausomai nuo sezono.”

Man teko apžiūrėti šešerių metų senumo BMW, kurio savininkas kas žiemą investuodavo į apsaugą, tačiau likusiems sezonams palikdavo automobilį be priežiūros. Rezultatas? Slenkstėliai ir užpakalinės arkos jau reikalavo rimto remonto, nors automobilis buvo reguliariai „apsaugotas”.

365 dienos korozijos: kodėl pavojus niekada nemiega

Gegužės pradžioje atliktame eksperimente mechanikai iš trijų skirtingų autoservisų uždėjo nedidelius metalo lakštus ant automobilio dugno dalių. Pusė lakštų buvo padengti antikorozine danga, kita pusė – palikti neapsaugoti. Po trijų vasaros mėnesių rezultatai nustebino net skeptikus – neapsaugoti lakštai jau rodė aiškius korozijos požymius.

„Visai nesvarbu, ar lauke minus dvidešimt ar plius dvidešimt laipsnių,” – aiškina chemijos mokslų daktaras Tomas Rimkus, specializuojantis metalų korozijos srityje. „Rūdijimo procesui reikia tik deguonies ir drėgmės. Vasarą, kai temperatūra aukštesnė, cheminės reakcijos netgi vyksta greičiau.”

Štai pagrindiniai veiksniai, kurie skatina koroziją nepriklausomai nuo sezono:

  • Lietus ir drėgmė – Lietuvoje vidutiniškai per metus būna 170-190 lietingų dienų, išsibarsčiusių per visus sezonus.
  • UV spinduliai – vasaros saulė skatina dažų senėjimą, o tai atveria kelią drėgmei prasiskverbti iki metalo.
  • Purvas ir dulkės – šie dalelių mišiniai sulaiko drėgmę ir skatina mikrokoroziją.
  • Temperatūrų svyravimai – sukelia metalo plėtimąsi ir traukimąsi, formuojant mikroįtrūkimus dangoje.

Antikorozinis padengimas kaina – ar verta mokėti už ištisus metus?

Apklausus penkis didžiuosius Lietuvos autoservisus, paaiškėjo, kad ištisus metus apsaugantis antikorozinis padengimas kainuoja vidutiniškai tik 10-15% daugiau nei „žieminis” variantas.

„Problema ta, kad žmonės taupydami trumpuoju laikotarpiu, pralaimi ilgalaikėje perspektyvoje,” – pastebi Vilniaus automobilių turgaus veteranas Sigitas Bružas. „Tačiau rinka keičiasi. Pastaruoju metu vis daugiau pirkėjų pirmiausia žiūri į automobilio dugno ir slenksčių būklę, ir tik po to į ridą ar variklio būklę.”

Mano atlikta analizė rodo, kad ištisus metus veikianti antikorozinė danga apsimoka jau po antrųjų metų. Skaičiuojant 5 metų laikotarpiu, tokia investicija atsiperka vidutiniškai 3-4 kartus, lyginant su sezoninės apsaugos modeliu.

Daugiau nei skaičiai: realūs žmonių istorijos

„Mano pirmasis automobilis surūdijo per tris metus,” – dalijasi patirtimi vilnietis Marius. „Pirkau naują Kia, investavau į ‘žieminę’ apsaugą. Pardavėjas autoservise mane įtikino, kad to pakanka. Bet štai, praėjus trejiems metams, slenksčiai jau buvo pramušti, o arkas reikėjo keisti. Nusprendžiau parduoti automobilį, tačiau praradau beveik 2000 eurų dėl prastos būklės.”

Kitokia istorija – Kazimiero iš Klaipėdos. Prieš septynerius metus jis investavo į visapusišką antikorozinę dangą savo Volkswagen Passat, kurią kas trejus metus atnaujina. „Mano automobiliui jau 10 metų, bet kėbulas atrodo beveik kaip naujas. Kai parodau techninės apžiūros metu, mechanikai neretai nustemba,” – didžiuojasi Kazimieras.

Kaip elgtis protingai: specialistų patarimai

Aplankiau tris automobilių antikorozinės apsaugos centrus ir paprašiau jų vadovų pasidalinti geriausiomis praktikomis:

  1. Padengimą atlikite prieš prasidedant rudens lietums, idealiu atveju – rugpjūčio pabaigoje ar rugsėjo pradžioje.
  2. Pasirinkite daugiafunkcinę apsaugos sistemą – skirtingoms automobilio zonoms reikia skirtingų tipų dangų. Dugno apsauga skiriasi nuo ertmių apsaugos.
  3. Kasmet atlikite profilaktinę apžiūrą – net geriausia danga ilgainiui gali būti pažeista akmenukų ar mechaninio poveikio.
  4. Atnaujinkite dangą laiku – dauguma ekspertų sutaria, kad pilną dangos atnaujinimą verta atlikti kas 3-4 metus, nepriklausomai nuo sezono.
  5. Neplaukite automobilių savitarnos plovyklose iškart po padengimo – aukšto slėgio srautai gali pažeisti dar visiškai nesukietėjusią dangą.

Kaip žurnalistas, mačiau šimtus automobilių, kurie nukentėjo nuo korozijos, ir šimtus, kurie buvo išsaugoti dėl savininkų protingų sprendimų. Investicija į ištisus metus veikiančią antikorozinę dangą yra vienas iš tų retų atvejų, kai išlaidų ir naudos santykis yra neginčijamai palankus vartotojui.

Tad kitą kartą, kai pagalvosite „padengsiu automobilį prieš žiemą”, prisiminkite, kad korozija neatostogauja – ji nenuilstamai dirba ištisus metus. Ar jūsų automobilio apsauga taip pat?